Espana 36
Jean-Paul Le Chanois, 1936, spanyol, 35 perc
1936 szeptemberében a köztársaság külügyminisztériuma
Luis Bunuelt bízta meg, hogy a párizsi spanyol nagykövetségen
népszerűsítse a republikánusok ügyét. Feladatai közé
tartozott, hogy az 1937-es világkiállításon megszervezze
a spanyol pavilon filmprogramját. Ekkor készült el ez a film
is. A különböző operatőrök képsoraiból, fényképekből és
egyéb dokumentumokból összeállított alkotás kerül minden
forradalmi elköteleződést, hogy szembehelyezkedhessen
a demokratikus államok be nem avatkozási politikájával,
viszont hangsúlyozhassa a német és az olasz intervenció
tényét. A film a köztársaságot működés közben mutatja be:
a Nemzetközi Brigádok fogadását, az ellenállást (a madridi
csatát és Dolorés Ibarruri párizsi útját). A francia nézők
megnyerése érdekében azzal zárul, hogy "Madrid Európa
Verdunje lett", és a nemzetközi békét veszélyeztető háború
befejezését sürgeti.
Espana Heroica (A spanyol polgárháború képei)
Joaquín Reig, Paul Laven, Fritz C. Mauch, német & spanyol, 1938, 86 perc
Joaquín Reig a nacionalisták megbízásából, propagandafeladatok
ellátására érkezett Berlinbe a polgárháború első
évében. Elsősorban német operatőrök által forgatott híradós
képsorokból dolgozott, de felhasználta az ellenfél
anyagait is, amelyeket például Moszkvába tartó repülőgépekről
koboztak el Berlinben a német hatóságok. A film a
nacionalista felkelést egyfajta kommunistaellenes nemzeti
önvédelmi mozgalomként állítja be: a rasszista ízű kísérőszöveg
szerint az ország a spanyol "néplélektől idegen
politikai erők" szorításában vergődik. A monarchia 1931-es
bukásától kezdve számol be a spanyolországi eseményekről.
Kétségbe vonja az 1936-os választásokon hatalomra
jutott népfrontos kormány legitimitását, és nem kevés pátosszal
állítja, hogy a nacionalisták jogosan, a spanyol haza
érdekében lázadtak fel.
A spanyol föld
Joris Ivens, amerikai, 1937, 50 perc
A Contemporary Historians (A Jelen Történészei) produkciós
céget azért hozták létre, hogy megteremtsék az anyagi feltételeket
a spanyol polgárháborúról készülő dokumentumfilm
helyszíni forgatásához. Joris Ivens John Ferno és John
Dos Passos, majd az ő helyére lépő Ernest Hemingway társaságában
a Madrid melletti Fuenteduenában forgatott, a
köztársaságiak állásaiban. Így született meg a spanyol polgárháborúról
készült egyik legfontosabb film, amely Ivens
karrierjének is az egyik csúcspontja lett. Sok más művéhez
hasonlóan itt is kiegyensúlyozottan mutatja be a mindennapi
életet és a túlélésért folytatott küzdelmet. (A polgári hátterű,
kommunistává lett Joris Ivens /1898-1989/ több mint
30 országban több mint 80 filmet készített. Ellentmondásos
alakja a művészet és a politika viszonyáról zajló viták középpontjában
áll.) A karakteres operatőri munka, amely
főként John Fernót dicséri, Helen Van Dongen határozott vágásai
és Hemingway kísérőszövege igen erőteljessé teszi
a filmet. A szöveget először Orson Welles olvasta fel, de
miután személyes konfliktusba keveredett Hemingway-vel,
kiszállt a produkcióból, és maga az író lépett a helyére.
Visszatérés az életbe
Herbert Kline, Henri Cartier-Bresson, amerikai, 1937, 44 perc
Dokumentumfilm a köztársasági Spanyolországban felállított
amerikai kórházakban folyó orvosi és jótékonysági
tevékenységről. Az antifasiszta hangvételű alkotást az
amerikai Herbert Kline és a francia Henti Cartier-Bresson
közösen rendezte. Kline a 30-as években vált ismertté, mint
a szociofotós és -filmes csoport, a New York Film and Photo
League tagja. Ô volt az egyik első amerikai, aki megörökítette
a spanyol polgárháború kitörését követő borzalmakat.
A világhírű fotóművész, Cartier-Bresson a 30-es években,
egy amerikai látogatása idején kezdett érdeklődni a film
iránt, a fotográfus Paul Strand, Kline és az említett csoport
hatására. Mindnyájan rokonszenveztek a kommunista pártokkal, és többen - így Cartier-Bresson is - Spanyolországba
utaztak önkéntesként. Ô maga egy csoport gyereket filmezett
játék közben, megragadva felhőtlen boldogságukat.
Cartier-Bresson számára a gyermeki kötetlenség a szabadság
jelképévé emelkedett. Később úgy tartotta, hogy a filmkészítés
döntően befolyásolta művészi látásmódját.
A Vizcayai Front és július 18.
Production FET and de las JONS, spanyol, 1937, 45 perc
A polgárháború az 1936. július 18-i nacionalista felkeléssel
kezdődött. Spanyolország kettészakadt, a filmipar a
köztársaságiak ellenőrzése alatt álló országrészben összpontosult.
Így a nacionalisták aligha versenghettek ellenfeleik
propagandájával, akik közben nemzetközi támogatást
is nyertek Le Chanois, Joris Ivens és Cartier-Bresson személyében.
A nacionalisták csupán két stúdióban, Cádizban
és Córdobában gyártották propagandafilmjeiket lisszaboni,
berlini és római filmstúdiókkal együttműködve. Itt végezték
a Spanyolországban forgatott háborús anyagaik utómunkálatait
is. A Vizcayai Front és július 18. az egyik első falangista
propagandafilm. A marokkói Tetuánban július 18-
án az 1936. februári választásokon vesztes Franco mellé
állnak a marokkói spanyol protektorátus egységei. Ôk a nacionalista
hadsereg első csapatai. Franco szózatot intéz
a spanyol néphez. "Spanyolországban napról napra kritikusabb
a helyzet. Anarchia ütötte fel a fejét vidéken és a falvak
többségében. Az emlékművek és a kulturális kincsek
a céltáblái a forradalmi hordák leghevesebb támadásainak,
akik külföldi útmutatásoknak engedelmeskedve
cselekszenek. Kiszolgáltathatjuk Spanyolországot a haza
ellenségeinek, gyáva és áruló módon, harc és ellenállás
nélkül? Nem! Tegyék ezt az árulók, de mi, akik felesküdtünk
a haza védelmére, nem teszünk így!" Később, 1943-ban július
18-át a "Vitézség Napjának" nyilvánította Franco.
A film a "hősies" falangista felkelés első hetvenkét óráján
túl bemutatja Guernica elpusztításának falangista verzióját
is. Eszerint a "vörösök" által megtévesztett asturiai bányászok
robbantották fel a várost. A német állam alig tíz
évvel ezelőtt ismerte el, hogy német gépek voltak felelősek
Guernica bombázásáért.
Spanyolország
Esfir' Shub, 1939, szovjet, 85 perc
A szovjet kormány igyekezett kihasználni a spanyol polgárháborúban
rejlő filmkészítési lehetőségeket. Az SZKP Központi
Bizottsága 1936 augusztusában Spanyolországba
küldte Roman Karmen rendezőt és Borisz Makaszejev operatőrt.
11 hónapon át dolgoztak a köztársaságiak mellett,
18 000 méternyi felvételt forgatva, amiből 22 híradó
készült A spanyolországi eseményekről (K szobütyijam v
Iszpanyii) címmel. 1937 júliusában hirtelen vége szakadt
a sorozatnak, de a forgatott anyagot később több dokumentumfilmben
is felhasználták. Ezt a filmet maga Roman
Karmen állította volna össze, de őt Kínába küldték, így
a feladatot Esfir' Shub (1894-1959) kapta meg, aki korábban
szovjetunióbeli terjesztésre szánt külföldi filmek átszerkesztésével
foglalkozott. Később olyan filmmontázsokat
készített, melyekben narrációs és dokumentációs elemeket
használt fel. A Spanyolország forgatókönyvét Vszevolod
Visnyevszkij, egy ideológiai szempontból megbízhatónak
tekintett író és dramaturg írta.
Remény
André Malraux, 1939-45, francia & spanyol, 90 perc
André Malraux francia regényíró a köztársaságiak legelső
támogatói közé tartozott. 1936 nyarán önkéntes nemzetközi
repülőszázadot szervezett, amelyet ő maga irányított.
A Remény az egyetlen filmje, amely polgárháborús élményeit
rögzítő, azonos című regényéből készült. A beavatkozást
ellenző, francia népfrontkormánnyal fenntartott kapcsolatai
révén sikerült hozzájutnia néhány régi harci repülőgéphez,
és ő maga is részt vett bombázásokban, mielőtt a csoportját
spanyol ellenőrzés alá helyezték, hogy aztán róla
nevezzék el. A köztársasági légierő rossz állapotban lévő,
kiszuperált gépek hevenyészett flottája volt, akciói pedig
inkább a harci morált erősítették, különösebb stratégiai
haszon nélkül. Malraux mégis emlékezetes portrét rajzol
a hősökről, akik az erőszak és a zűrzavar közepette is
megőrzik méltóságukat és emberségüket. A film a háború
idején készült, részben eljátszott, részben valódi harci jelenetekkel. Az elkészült tekercseket a nácik által megszállt
Párizsba vitték. A filmet csak Franciaország felszabadulása
után mutatták be, és a legmagasabb filmes kitüntetéssel,
Louis Delluc-díjjal tüntették ki.
A Kék hadosztály
Víctor de la Serna, Joaquín Reig, 1946, spanyol, 37 perc
1941. június 22-én a náci Németország megtámadta
a Szovjetuniót. A Franco-rendszer propagandistái az 1936-
ban Spanyolországban kezdődött kommunizmus elleni harc
folytatásaként értékelték az offenzívát. Két nap múlva
a spanyol kormány bejelentette, hogy feltétel nélkül támogatja
Németországot, és megkezdte a toborzást. A Kék hadosztály
(La División Azul) július 16-án lépett orosz földre, és
Franco 1943 októberében rendelte vissza. Ekkorra a szövetségesek
kerültek fölénybe, és Franco már kevéssé elszántan
hirdette a Szovjetunió elleni harcok szükségességét. A Kék
hadosztályt csendben, diszkréten hozta haza. Ez az egyetlen
dokumentumfilm, mely a hadosztály kiküldésének körülményeit
bemutatja. A narrátorszöveg szerint az "halhatatlan
faj embereit", akik készen álltak, hogy a "Spanyolországnál
fellobbantott kommunista fáklyával felperzseljék a tiszteletre
méltó Európát", legyőzte a "fiatalság hadserege". Most
ez a hadsereg helyet kér "Németország oldalán a kommunizmus
elleni harcban", hogy megfékezze "korunk hitetlenségét,
a bolsevizmust, amely - akárcsak Dzsingisz kán
tatárjai egykor - Európát fenyegeti". A kék hadosztály
készen áll megakadályozni, hogy Európa ezeréves kultúráját
"felfalja az ázsiai szörny: Sztálin".
Nem törnek át!
László Bokor, 1961, magyar, 20 perc
A polgárháború kitörésének 25 éves évfordulója alkalmából
állította össze a szocialista propagandafilmek rendezője
ezt a filmet, melynek fókuszában a nemzetközi brigádok
hősiessége áll. A film a fasiszta vadászgépek pusztításának
képsoraival kezdődik, majd azt mutatja, hogy Dolores
Ibarruri hiába megy segítségért Franciaországba. Spanyolország
csak az "ezernyelvű, egyszívű" brigádokban bízhat. De lecsap a Condor-légió! Jelszavuk: "Perzselni jöttünk,
nem világítani!" A film megidézi a Franco-Hitlertalálkozót,
majd felvillantja a fasiszták második világháborús
pusztításait. A történet 1956-ban fejeződik be -
a kor szellemének megfelelő interpretációt adva az eseményekről.
Meghalni Madridban
Frédéric Rossif, 1962, francia, 85 perc
A híradókból és más archív felvételekből összevágott filmet
Frédéric Rossif és Madelaine Chapsal írta. Felhasználták
Georges Bernanos, André Malraux, Antonio Machado, Arthur
Koestler, Ernest Hemingway és Federico García Lorca szövegrészeit
is. A vállaltan elfogult montázs dicsőíti a köztársaságiakat
és elítéli a be nem avatkozás politikáját. A film
tisztelgés Malraux cselekedetei és munkássága előtt.
Fédéric Rossif a montenegrói Cetinjében született, ahonnan
a családja a II. világháború alatt Görögországba menekült,
a háború után pedig Franciaországban települt le. A Meghalni
Madridban lelkes nemzetközi fogadtatása jelzi, mekkora
hatása volt a közvetlen politikai üzenetnek a hatvanas
évek francia és más baloldali értelmiségére. Bár Rossif
neve a francia televíziózás hőskorában készült művei révén
vált ismertté, ezt a nemzetközi díjakkal kitüntetett filmjét
mégis csak 1975-ben mutatták be a televízióban.
Miért kellett meghalni Madridban?
Eduardo Manzanos, spanyol, 1966, 70 perc
A spanyol polgárháborúhoz kapcsolódó nemzetközi propagandaháború
évtizedekkel az események után is folytatódott.
Frédéric Rossif francia rendező 1963-ban készítette el
"Mourir a Madrid" (Meghalni Madridban) című dokumentumfilmjét,
amelyből elfogult rokonszenv áradt a köztársaságiak
iránt. Ebben az időben a hivatalos spanyol álláspont
már elsősorban a külföldet, a nemzetközi brigádokat
kárhoztatta a polgárháború szörnyűségeiért. Manzanos
filmje is ezt az álláspontot igyekszik alátámasztani, a másik
fél "igazságának" megfelelően újravágva, kiegészítve
és kommentálva Rossif alkotását.
Emlékek a múltból
Jaime Camino, 1977, spanyol, 165 perc
Franco 1975-ben bekövetkezett halála után filmek, regények
és egyéb műalkotások egész sora nyúlt úgy a polgárháború
témájához, ahogy az korábban még tilos volt. Jaime
Camino kitűnő alkotása is ezek közé tartozik, ráadásul az
emlékek felidézésének a mechanizmusát is elemzi. Miközben
az archív képsorokat olyan túlélők visszaemlékezéseivel
szövi egybe, akik ezeken a képsorokon vagy maguk is megjelennek,
vagy szó esik róluk, feltárja azokat az ellentmondásokat,
amelyek a rögzített tényeket elválasztják a rájuk
vonatkozó emlékeinktől. A változó politikai összefüggések,
utólagos felismerések és jelenkori viszonyulási minták döntően
meghatározzák a múlt megismerését. A filmben a korszak
olyan főszereplői szólalnak meg, mint Primo de Rivera
egykori diktátor, a keresztény szociáldemokrata Gil Robles,
az anarchista Frederica Montseny vagy "La Pasionaria",
a Moszkvába emigrált kommunista Dolores Ibárruri.
Spanyolország!
Peter Nestler, nyugatnémet, 1973, 43 perc
Külföldi önkéntesek beszámolói, akik a köztársaságiak oldalán
harcoltak a spanyol polgárháborúban. A forgatócsoport
beutazta Svéd-, Finn- és Németországot, hogy felkeresse
a nemzetközi brigádok egykori tagjait. Olyan emberekkel
találkozunk, akik arra törekedtek, hogy a nemzetköziség
szellemében éljenek, akik felelősséget éreznek a világban
zajló eseményekkel kapcsolatban. Budapesten is
jártak, itt Jász Dezsővel találkoztak, aki Juan de Pablo
tábornok néven vett részt a harcokban. A stáb Spanyolországban
máig eleven, fájdalmas háborús emlékekkel
szembesült. A Munkástanácsok fiatal tagjai a Franco-féle
elnyomásról beszéltek. Az interjúk közé vágott archív képsorok,
dokumentumok az emlékek múltbeli rétegeit mutatják
meg. Peter Nestler 1937-ben született, első filmjeit még
az akkori Nyugat-Németországban készítette, majd 1966-
ban áttelepült Svédországba.
Spanyolország a szívben - Hans Beimler és a többiek
Karlheinz Mund, keletnémet, 1985, 42 perc
Kelet-Németországban a 70-es, 80-as években megélénkült
az érdeklődés a spanyol polgárháború iránt, amit irodalmi
utalásokban, filmbeli hivatkozásokban és a népszerű
Wolf Biermann dalaiban is érzékelni lehetett. Ez a film
a polgárháború ötvenedik évfordulójára, hivatalos megrendelésre
készült. A rendező interjút készített többek között
Heinz Priess-szel és Willi Burgerrel, a nemzetközi brigád
egykori tagjaival; Dolorés Ibarruri, Pere Ardaica, valamint
Avelino Hernandes pedig beszámol háborús tapasztalatairól
és az egykori kommunista Reichstag-képviselőhöz,
Hans Beimlerhez fűződő emlékeiről. Hitler hatalomra kerülése
után Beimlert letartóztatták, és egy hónapot a dachaui
koncentrációs táborban töltött. A spanyol polgárháború kitörése
után csatlakozott a nemzetközi brigádhoz, és
a Thaelmann zászlóalj politikai komisszárja lett. 1936
decemberében, Madrid védői között halt meg. A karizmatikus
antifasiszta nemzedékről kibontakozó filmbeli kép mögül
felsejlik a megmerevedett keletnémet vezetés burkolt
kritikája. Ez akkoriban az államszocializmussal szemben
egyfajta lehetséges alternatívát is sugallhatott.
Köztársasági gyerekek a Szovjetunióban
Jaime Camino, 2001, spanyol, 93 perc
A polgárháború idején a köztársasági harcosok gyermekeit
a Szovjetunióba menekítették. A két utolsó hajó 1937 júniusában
hagyta el Bilbao, illetve Gijón kikötőjét. Amikor a
gyerekek Leningrádba érkeztek, a lakosság lelkesen fogadta
őket, és a hatóságok felügyelete mellett megfelelő ellátást
kaptak. Amikor a németek megtámadták a Szovjetuniót,
az Urálba menekítették őket, s hazatérésük a távoli
jövőbe tolódott. A háború után visszatértek a moszkvai és
leningrádi "gyermekházakba". Sokan ekkor már szakmát
tanultak, de továbbra sem tudták, mikor utazhatnak haza. És így volt ez egészen 1956-ig, amikor Spanyolország és a
Szovjetunió megegyezett a visszatérésükről. Ekkorra néhányan
már családot is alapítottak. A megindító film a történelmi
összefüggésekbe ágyazza bele az egyéni sorsokat.
A Barcelonában élő Jaime Caminónak ez már a negyedik
filmje a polgárháborúról.
El perro negro - A fekete kutya. Történetek a spanyol polgárháborúból
Forgács Péter, 2004, magyar, 84 perc
Aprólékosan összerakott amatőr felvételekből bontakoznak
ki a személyes drámák és a mozgalmas történelem a polgárháború
előtti és alatti Spanyolországban. A frontvonal
két oldalára került emberek felvételei, fényképei, levelei kiegyensúlyozott
képét adják a fasizmus, a sztrájkok és az
egyre mélyebb anarchia által felforgatott országnak. Egy
katalán gyapjúkereskedő és fia, akiket hat nappal a háború
kitörése után gyilkol meg egy anarchista. Egy baloldali, aki
figyelmeztetett egy papot a köztársaságiak közeledésére,
emiatt bebörtönözték, és itt, a börtönben készített filmfelvételeket.
Ezek a képek ragadták meg a rendező képzeletét.
"Ez a parázsló osztály- és kultúrharc telis-tele volt szenvedéssel,
nyomorúsággal, káosszal és kölcsönös véres megtorlásokkal.
Teljesen új megközelítések kínálkoztak a filmásatásaim
során, mennél jobban elmerültem a spanyol krízisben,
s egyre több történetet és különleges filmeket találtam.
A kihívás nőttön nőtt, hogy a sosem látott látomás,
a személyes tapasztalatok érzékletessége felé haladjak."