Emberek, felvevőgéppel
Az ezredforduló polgára olyan kultúrtörténeti fordulat tanúja, amilyet elődeink élhettek át a nyomtatás megjelenésekor: ahogy akkor végetért az írástudók szűk kasztjának privilégiuma, most megszűnőben a mozgóképkészítők zárt céhének kivételezett pozíciója. Ma már mindenki készíthet filmeket, dokumentálhatja a maga és mások életét, saját vagy közhasználatra, és – a kis kamerák elterjedését követő világháló térhódításának köszönhetően – akár a legszélesebb körben közzé is teheti őket. Az esti híradók legmegdöbbentőbb anyagai immár nem a profi tudósítások, hanem lelkes amatőrök spontán felvételei, akik véletlenül épp akkor és ott jelen voltak: az ikertornyok leomlásánál, az afroamerikai Rodney King elleni, gettólázadásokba torkolló rendőri brutalitásnál, a magyar iskoláscsoport tragikus baleseténél a Delaware folyón, a Jumbo Jet kényszerleszállásánál a Hudsonon, a kolontári vörösiszap-katasztrófánál – sorolhatnánk, egészen az egyik legkorábbi példáig, a Kennedy-gyilkosságig, amelyről a leghitelesebb képi dokumentum egy járókelő nyolcmilliméteres felvétele.
Ha mindenki dokumentál, beszélhetünk-e még a szó hagyományos értelmében vett dokumentumfilmről? Nos, ahogyan az írás- és olvasás privilégiumának megszűnte sem vezetett az exkluzív irodalmi formák lehanyatlásához, ugyanúgy a kamerák tömeges elterjedéséből sem következik a szerzői vagy kreatív dokumentumfilm halála. Fontos, értékes filmdokumentumot bárki készíthet, véletlenül, ehhez elég akkor és ott lenni, és gyorsan előkapni a kamerát. Ne becsüljük le ennek a jelentőségét: végtelen mozgóképes napló áll majd utódaink rendelkezésére. Ám jó dokumentumfilmet senki nem készíthet véletlenül. Mert az nem a puszta történéseket rögzíti, hanem az okokat és következményeket, a tragikus vagy meghökkentő események mögötti emberi drámát. Az igazi dokumentumfilm tudatos – ne féljünk a szótól – művészi terv és formaalkotó tehetség gyümölcse: alapja a szerkesztés, a kompozíció, a valóság és az emberek iránti érzékenység – vagyis ebből a szempontból nem különbözik a játékfilmtől. Persze, e műnemben nem árt, ha az empátiához és a talentumhoz szerencse is társul, elvégre itt a kreációnak szigorú határt szabnak a tények. A dokumentumfilmesnek – s ebben különbözik a játékfilmestől - mindig alkalmazkodnia kell makacs szerzőtársához: a valósághoz. Ha a filmkészítő tájékozatlan, érzéketlen vagy elfogult, a tények ellenállnak neki és ellene vallanak. De ha érti, amit lát, a valóság a készséges partnere lesz, és föltárja neki titkait.
Báron György
A magyar program kurátora
Magyar panoráma
Anna Kis & Viktor Oszkár Nagy & Klára Trencsényi / 2009 / Hungary / 78'
3 szerelem: virtuális kapcsolat, kulturális ellentétek, bevándorlási problémák. Kulturális harmóniák és diszharmóniák Magyarországon.
Anna Kis / Hungary / 2009 / 26 min / Hungarian, English
Zsuzsa és Mubarak személyisége homlokegyenest ellentétes. Kapcsolatukat alaposan próbára teszik az elfogadás, az alkalmazkodás és a kommunikáció buktatói. A házasság történetéből kiragadott pillanatfelvételen az iszlám és a közép-kelet-európai kultúra keresi az összhangot.
Bernadett & Sanju
Viktor Oszkár Nagy / Hungary / 2009 / 26 min / Hungarian, English, Malajalam
Szerelem a világhálón. 3 földrészt összekötő mesebeli történet egy vakmerő házasságról. Elég 2 hónap internetes kapcsolat, hogy eldöntsük, ő az igazi?
Elena & Leo
Klára Trencsényi / Hungary / 2009 / 26 min / Hungarian, Spanish
Elena több mint húsz évvel idősebb fiatal kubai férjénél, Leónál. Kapcsolatukat mégsem a korkülönbség veszélyezteti– sokkal inkább az előítélet, a bürokrácia, s a bevándorlói lét mindennapos nehézségei.
producer: Marcell Gerő, Sára László
vágó: Bernadett Tuza-Ritter, Anna Kis, Divinyi Gábor
operatőr: Kiss Rudolf Péter, Gergő Somogyvári, Klára Trencsényi, Róbert Maly
hang: János Csáki, Rudolf Várhegyi, Peter Almásy, Ádám Várhegyi, Tamás Dévényi, Tamás Csaba
production info:
Campfilm Kft.
Károly krt. 3/c
1075 Budapest, Hungary
office@campfilm.eu
tel.: +36 20 992 2655
válogatott filmográfia:
Anna Kis:
Gyógyító interakciók (2008) / Egy kis jó (2007) / Együtt utazó nagykorú hozzátartozó (2006) / Kedd (2005) / Kő hull apró kútba (2004)
Viktor Oszkár Nagy:
Apaföld (2009) / Hajónapló (2009) / A vizsga (2006) / Öreg fa (Dobos Tamással) (2006) / A tárca (2005)
Klára Trencsényi:
Madarak útján (with Vlad Năumescu) (2009) / Az esély (2007)
László Csáki / Hungary / 2010 / 27'
A film négy évszakon át mutatja be a miskolci Avas domb pinceházainak különös hangulatú mikrovilágát.
vágó: Deszimira Georgiev
operatőr: Árpád Horváth
hang: Balázs Pejkó
zene: Balázs Pejkó
production info:
Laokoon Filmgroup
Balzac u. 37.
1136 Budapest, Hungary
tel.: +36 1 354 0491
office@laokoonfilm.hu
válogatott filmográfia:
Idegen szokás (2008) / A hangya és a tücsök (2007) / Egerszalók (Pálfi Szabolccsal) (2005) / Fluxus hajfény (2004) / A kő (Pálfi Szabolccsal) (2003) / Napok, melyeknek értelmet adott a félelem (2002) / 6 nap (Maráczy Manuelával) (1998) / Piknik (1997) / Emulzió kutya (1996)
Mária Takács / Hungary / 2009 / 90'
11 leszbikus nő vallomása az eltitkolt évekről: nőkről, szerelemről, családról, boldogságról, fájdalomról '56-tól napjainkig.
producer: János Vészi
vágó: Éva Palotai
operatőr: Klára Trencsényi
hang: József Pótári, Péter Almásy
production info:
Fórum Film Alapítvány
Róna u. 174.
1145 Budapest, Hungary
tel.: +36 1 251 5666 / 608
forumfilm@invitel.hu
www.eltitkoltevek.hu
filmográfia:
Akadályverseny (Németh Gábor Péterrel) (2010) / A Fásli, a zokni és a szőr (2006) / Sajtok sajtja (2005) / Egész Narancs (2005) / Eklektika tánciskola (2005)
Eszter Cseke / Hungary / 2009 / 22'
Modern mese a feleséget kereső agglegényekről egy eldugott romániai faluban ahol csak egy hajadon lány van: Elena.
producer: Dan Nuţu
vágó: Levente Pap, Jelena Maksimovic
operatőr: Emese Ambrus, Edi Schneider, Dario Pikulic
hang: Jelena Maksimovic
production info:
Aristoteles Workshop
Városligeti fasor 38. II./57.
1068 Budapest, Hungary
tel.: +36 1 413 1269
dan@aristoteles.org
filmográfia:
On the Spot: Svalbard, Izrael, Etiópia, Afganisztián, Irán, Nepál, Burma, Bolívia (2009) / Wim Wenders (S. Takács Andrással) (2008) / Mesék Libanonból (2008) / A csornai Alain Delon (2007)
Katalin Petényi & Barna Kabay / Hungary / 2009 / 93'
Áldozatok és kiszolgálók: papi sorsok a szocialista Magyarországon.
Magyarországon a II. világháború után közel fél évszázadon át a kommunista diktatúra minden eszközt felhasznált a keresztény egyházak üldözésére. Papok és szerzetesek százait börtönözték be ártatlanul, míg másokat ügynökként szerveztek be a hálózatba az Állambiztonsági Szolgálatok, hogy jelentéseikkel kiszolgáltassák társaikat a hatalomnak. A Hitvallók és ügynökök megrendítő, katartikus sorsokon keresztül idézi fel a múltat, olyan emberek életét, akik áldozatai vagy kiszolgálói lettek egy diktatórikus rendszernek. Az egyes eseményeket az állambiztonsági ügynökök jelentései, a titkosszolgálat lehallgatásai és a hitvalló áldozatok személyes emlékei párhuzamosan elevenítik fel. Híradók, fotómontázsok, naplórészletek, ügynökjelentések, megfigyelési fotók, a túlélők visszaemlékezései és rövid játékfilmes jelenetek érzékeltetik ezt a történelmi korszakot.
producer: Barna Kabay
vágó: Beáta Eszlári
operatőr: Péter Jakura
hang: Ferenc Gerdai, Klaus Wendt
production info:
Média Centrum Kft.
Bem rakpart 50.
1027 Budapest, Hungary
info@mediacentrum.film.hu
tel.: + 36 1 212 2246
közös válogatott filmográfia:
A Városligeti fasortól a Milánói Scalaig (2007) / A közvetítő (2005) / A Black Rose vár titka (2003) / Meseautó (2000) / Hippolyt (1999) / In Memoriam Gyöngyössy Imre (1997) / Exodus (1995) / Európa messze van (1994) / Holtak szabadsága (1992) / Száműzöttek (Gyöngyössy Imrével) (1991)
Antónia Mészáros / Hungary / 2009 / 52'
Bogdán Árpádot három éves korában helyezte állami gondozásba a gyámhivatal. Felnőttként úgy dönt, hogy kikéri intézeti aktáját a Gyermekvédelmi Szakszolgálattól és felfedezi a múltját.
producer: Antónia Mészáros, Ádám Tősér
vágó: Ádám Tősér
operatőr: Dávid Szepesi
hang: János Mazura
zene: Membran: Boldog új élet
production info:
Studio 42/B
Csukló u. 6/B
1118 Budapest, Hungary
toseradam@gmail.com
tel.: +36 20 446 5026
filmográfia:
Sötétség a falu szélén (2009) / Cigány gyökereim nyomában (2008)
http://videa.hu/videok/film-animacio/megtagadva-bogdan-arpad-meszaros-antonia-0fwj94NOGQFwYNAx
Artin Tóth / Hungary / 2009 / 60'
Három ember története, akik az egykori Jugoszláviával együtt estek szét, bár mára már talpra álltak - legalábbis õk ezt hiszik magukról. Ülnek a kocsmában, beszélgetnek, lábadoznak. Béke van.
producer: Miklós Szederkényi
vágó: Artin Tóth
operatőr: Arthur Bálint, Artin Tóth
hang: Vince Kapcsos
zene: Element of Crime
production info:
Dunatáj Alapívány
Mészáros u. 48-54.
1016 Budapest, Hungary
dunataj@gmail.com
tel.: +36 1 355 8327
filmográfia:
Háttéremberek (2007) / Érintettek 2. (2006) / Érintettek (2005) / Este jó, este jó (2004) / Magdafilm (2003) / így szültünk mi (2001) / Peace Corp (1996) / Ahogy a növények szeretnek (1990)
István Nagy / Hungary / 2009 / 54'
Peti és Robi fiatalkorú bűnözők Borsodban. Segíthet-e egy idegen intézmény ott, ahol a szülői felelősség véget ér?
producer: Gyula Gulyás
vágó: István Nagy
operatőr: Isván Nagy, László Batta, Elemér Szabó
hang: István Nagy
zene: Tamás Károly
production info:
Kunt Ernő Képíró Műhely Egyesület
Katowice 47. 4/4.
3526 Miskolc, Hungary
kepiro.muhely@gmail.com
tel.: +36 20 823 0964
filmográfia:
Hibák sulykolása – Serfőző Simon portréja (Ruszkai Nórával) (2006) / Kibomlott kéve (Ruszkai Nórával) (2004) / Micro Techo (2003)
Ákos Zámborszki / Hungary / 2010 / 88'
A 20 éve működő vándorcirkusz turnéja Európa tájain — a XXI. század eltűnőfélben lévő nomádjai.
producer: Ákos Zámborszki
vágó: Nora Kovács, Péter Moór
operatőr: Gábor Halázs, Gyula Velez, Ákos Zámborszki
hang: Nóra Kovács
zene: Circo Soluna
production info:
Golden Root Film Kft.
Romer Floris u. 34.
1024 Budapest, Hungary
tel.: + 36 20 335 4365
goldenrootfilm@gmail.com
http://goldenrootfilm.hu/cikk/8/utolso_eloadas1.html